Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

این وبلاگ مکانی است برای تبادل اطلاعات بین من و شما در حوزه مرتبط با پایگاه داده امیدوارم مورد رضایت دوستان واقع شود هرچند که با توجه به گسترش دانش بشری پرداختن به تمامی نیازها یک نگاه کاملا ایده آل است اما تمام سعی من در این است بتوانم کمکی هر چند کوچک به دوستان کرده باشم.

آخرین نظرات

طراحی بانک اطلاعاتی(قسمت اول)

سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۷ ب.ظ

مبحث طراحی بانک اطلاعاتی از مباحث خیلی مهم پایگاه داده است واگر ما در طراحی تجربه و مهارت لازم را نداشته باشیم حتما به مشکل بر
خواهیم خورد...

برای طراحی بانک اطلاعاتی ما سه مبحث کلی دارین :

  1. مدل سازی مفهومی
  2. مدل سازی فیزیکی
  3. پیاده سازی فیزیکی
Entity : شی
Relation : رابطه
Attribute : صفت

برای مدل سازی مفهومی چند نکته مهم را که باید در طراحی پایگاه داده لحاظ کنیم تیتر وار عنوان می کنم که با مرور زمان با آنها آشنا خواهیم شد:


شناسایی کلاس های ماندگار: منظور از کلاس ، یعنی 5 مفهوم کلی که عبارتند از :

  1. اشیاء مثل کالا
  2. افراد مثل دانشجو
  3. مکان مثل اتاق
  4. رویداد مثل ثبت نام
  5. مفاهیم انتزاعی مثل درس
  • شناسایی ویژگی های هر کلاس
سوال ؟ آیا کلاسی وجود دارد که (Attribute(Att نداشته باشد ؟
بله-در مفهوم کلی این امکان وجود دارد اما در پیادسازی فیزیکی این سوال بی معناست چون وقتی Att نداشته باشیم لزومی به ایجادش نیست.

  • شناسایی روابط :
             1-3) رابطه تعمیم (Generalization) که در تعریف مفهوم یعنی اینکه رابطه Is .
             2-1) اتصال (Associotion) که در تعریف مفهوم یعنی اینکه رابطه Has.

  • چندی (Muliticity) : تعداد اشیاء

  • چند گانه (Muliple) : تعداد روابط

  • چند تایی (n.Aray) :  این مبحث نیاز به تمرین زیاد است که در مرور زمان آن را فرا می گیریم.


به مدل سازی مفهومی ERD یا ER یا Chen ER (چن مبتکر این روش بود)نیز می گویند Entity Relation Diagram = ERD

در زیر نمونه ای از یک ERD که به عنوان پروژه پایگاه داده در دانشگاه پیاده سازی کردیم را برایتان قرار دادم :
البته در طراحی خیلی نکات اشتباه طراحی شده بود و دلیلش همانطور که گفتم نبود تجربه کافی است البته در بحث پیاده سازی این اشتباهات رفع شد....برای طراحی این ERD ما با نرم افزار Visio کار کردیم البته چند نرم افزار دیگه مثله Power Designer را نصب کردیم اما ویزیو راحتر  وکاملتر بود...





این فقط مبحث طراحی مفهومی بود که به مرور با مباحث مدل سازی فیزیکی و پیاده سازی فیزیکی آشنا خواهیم شد.
  • احمد تاج بخش

تحلیلی

نظرات  (۵)

  • میثم هوشمند
  • سلام مهندس
    لذت بردم از بیان شیوای شما در این پست!
    واقعا مفید هست
    متشکرم
    پاسخ:
    خواهش می کنم استاد...
    نهایت لطفتان است...
  • فائزه فاضلی
  • سلام
    جدا مطلب خوبی بود
    پاسخ:
    سلام...
    نهایت لطفتان است

  • زینب جهان بخش
  • سلام .
    دقیقا همان نمونه ای بودکه سرکلاس حل شد!
    اعتراف میکنم که الان بهتر متوجه شدم! :|

    تشکر.مفید بود.
    پاسخ:
    خوشحالم که مطالبم مفید واقع شد...همین نمودار را به زودی نمونه UML را هم می گذارم...

    سلام
    فکر می کنم لازمه این مدل ERD رو برای پروژه ی کاریابی پیاده سازی کنیم... باید یه رای گیری در این مورد راه انداخت D:
    ممنون
    پاسخ:
    سلام....
    ممنون به وبلاگم سر زدید
    100 درصد موافقم مخصوصا مدل UML چه بهتر...
    یکی از مشکلاتی که همه بچه ها مخصوصا من دارم در طراحی اصولی پایگاه داده است و این فقط با تمرین و تجربه به دست می آید...
    با سلام و خسته نباشید 
    واقعا مطالب وبلاگتون جالب و جذابه
    ساده ولی در عین حال مفید
    فقط برای تمرین مثالهایی رو بذارید ممنون میشم.
    اگه بشه هر هفته یه مثال و آخر هفته جوابشو بذارد خیلی عالی میشه
    حداقل واسه من تازه کار خوبه 
    بازم ممنون
    پاسخ:
    سلام...
    ممنون از ایده ای که دادید...

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی