Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

این وبلاگ مکانی است برای تبادل اطلاعات بین من و شما در حوزه مرتبط با پایگاه داده امیدوارم مورد رضایت دوستان واقع شود هرچند که با توجه به گسترش دانش بشری پرداختن به تمامی نیازها یک نگاه کاملا ایده آل است اما تمام سعی من در این است بتوانم کمکی هر چند کوچک به دوستان کرده باشم.

آخرین نظرات

ایمیل های من و دوستم در آمریکا (قسمت دوم)

سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۵۷ ب.ظ

هدف از انتشار این مطلب خلاصه دنیای بانک های اطلاعاتی و بازار کارشون هست. قبل از انتشار این ایمیل ها که قاعدتا شخصی می باشد اجازهای لازم رو از دوستم گرفتم که شاید راضی به انتشار حرف هایش نباشد اما مشکلی نبود....((من عینا متن رو آوردم اگر اشکالی  بود معذرت می خواهم چون می خواستم امانت داری هر دو طرف حفظ شود و خللی در محتوا نکرده باشم))

این مطلب در 3 پست جداگانه نوشته شده است و نکات جالب دارد....

بیشتر تجربیات شخصی خودم رو بیان کردم ....

((راهنمایی : عدد یک1 یعنی بنده و عدد دو2 یعنی دوستم))

امید وارم مورد رضایت دوستان واقع شود.

با تشکر

                                                                          






1.
خب در مورد سوال اول : نگاه کنید زمانی که آداباس شروع به فعالیت کرد خیلی از امکانات روز خودشو داشت مثلا همون سالها فولاد مبارکه این پایگاه داده را خرید و متخصینش هم فرستاد فکر کنم آلمان تا با این پایگاه داده آشنا بشوند اما دیری نپایید شرکت ها ی غول پایگاه داده با امکاناتی خیلی بهتر وارد عرصه شدن و دیگه نمی تونستن خودشونو به اینها متچ کنند...حالا از این ور قضیه هم هزینه های پایگاه داده هم باید در نظر گرفت اگر همون زمان می خواستن دی بی 2 بخرند باید حداقل 2 یا 3 برابر پول بیشتر می دادن پس برآرودی کردن دیدن آداباس بهتره الان هم خوب کار می کند اما دوران این نوع پایگاه داده ها گذشته که هی کامنت بنویسی بیشتر ویژالی شده تا راحتر کار کنی البته باز هم خیلی از کار ها را نمی شود ویژالی کار کرد نیازمند کامنت هست مثلا اوراکل نصف بیشتریش کامنت هست و سیاستش هم برای امنیت بیشترش هست...حالا چرا شرکت ها از آداباس به پایگاه دادهای دیگه کوچ نمی کنند اونو باید در هزینه مهاجرت به این دسته دانست چون باید یکسری ساختار ها را باید تغییر داد و این خود هزینه بردار است.

در مورد سوال دوم :فرق سیکوئل سرور و اوراکل را باید در سازمان های خیلی بزرگ دید ...برای درک عمیق تر این دو باید هر دو را در حد متوسط آشنایی داشته باشی تا بتونی فیچرهای این دو را در کار ارزیابی کنی اما یک نمای کلی این هست اگر تعداد تراکنش و رکورد شما خیلی زیاد هست مثلا بالای 30 میلیون رکورد و بالای 33  هزار کاربر همزمان مثل بانک ها و از لحاظ امنیت خیلی برات مهمه که دادهات چطور ذخیره بشوند باید سراغ اوراکل رفت و اگر رکورد شما در حد 3 یا 4 میلیون رکورد یا 33 هزار کاربر همزمان باشد مثل نمایندگی های ایران خودرو یا نمایندگی بیمه ها سیکوئل سرور خیلی خوبه و از لحاظ امنیت سیکوئل سرور خوبه اما در رقابت بین این دو اوراکل اوله اما دلیل بر این نمی شود امنیت سیکوئل کم باشد .امنیت یک چیز کاملا نسبی هست .
در مورد سوال سوم: آینده دی بی 2 بستگی به آی بی ام داره که چقدر در این بازار دوام بیاره و چقدر بازار کشش این نوع را داشته باشد...به نظر من تا وقتی که اوراکل و ماکروسافت هستن حرفی برای بقیه نمی ماند البته این یک نظر کاملا شخصی هست چون هنوز هم هر از چند گاهی از دی بی 2 برای جاهای حساس استفاده می شود و به نظر من این فقط به تیم تحلیلگر سازمان بر می گردد که چه پایگاهی پیشنهاد بدهند و چرا این تیم ها این نوع را پیشنهاد می دهند را هم نمی دانم شاید هزینه یادگیریش(در دسترس بودن انواع کتاب چون پشت این قضیه آی بی ام هست) یا هزینه لایسنس پایینش باشد ...نمی دانم...دی بی 2 هم مثل اوراکل می ماند یه سری از دستوراتش ویژالی و یکسری کامنتی هست ...یادگیریش از اوراکل آسونتره آن هم به خاطر منابع زیادش و از سیکوئل سرور سخت تر به خاطر محیطش...توصیه من اگر بین اوراکل و دی بی 2 گیر کرده اید شک نکنید اوراکل بهتره حداقل آخرش به پوچی نمی رسید بگید این همه خوندم چرا دی بی 2 دیگه به روز نمی شود یا آی بی ام دیگه خواستار دی بی 2 نیست که شما بین زمین و آسمون معلق کند...
برای آشنایی با بعضی از ساختار ها حتما نیازه تا یک ادمین خوبی بشوید ...یک ادمین زمانی می تونه موفق باشه که بتونه حتی ایراد کار توسعه دهنده هم بگیره تا سرعت سیستم افت نکند یا ایندکس ها را اطلاح کند و...پس نیازه ...زیاد سخت نگیرید..اولش سخته وقتی تو وادیش بیوفتی همه چی آسون میشه...آنهم بستگی به علاقه و هدفت داره که چقدر براش تلاش کنی...
فرق ادمین با انبار داده ای اینه که شما در امین باید با اصول بک آپ و راهای کاهش لاگ سیستم و اصول ایندکس گذاری و بهبود عملکرد سیستم مانیتور کوئری ها و... هست که کاری روتین اما همیشه گوش به زنگ هست و آدمی می خواد که سریع بتونه ایراد سیستم را بگیرد در اصل باید یک ترابلشوت خیلی خوب می خواهد که وقتی سیستم کند شد سریع عملکرد سیستم را ارزیابی کند.
اما در انبار دادهای شما باید خیلی با مفاهیم کار کنی که چطور از 3 یا بیشتر پایگاه داده ی مختلف گزارش خیلی خاص را بسازی در واقع یه سری از بحث هاش هم میشه دیتا ماینینگ...
زبانش دیگه سیکوئل نیست میشه  MDX که زبان خاص خودش هست ...یک گزارش خاص مثل : شما فرض مدیر بانک مرکزی هستید می خواهید بدانید میزان چک های برگشتی در هر شغل خاص طی 5 سال گذشته چقدر بوده تا در آینده اگر خواستیم دسته چکی بدهیم بدانیم مثلا آهن فروش ها تعداد چک برگشتی زیادی داشتن پس باید ضامن بیشتری داشته باشند...
که منجر به ساخت مکعب ها اطلاعاتی می شود  که مبحث انبار داده ای میشه ...خیلی بحث جالب هست اما فوق العاده مفهومی و سخت اما آینده دار...
خیلی از سازمان های بزرگ سرتاسر دنیا دنبال متخصصین این نوع می گردند.

برای زبان فارسی که حروف مختلف داره باید به بحث کولیشن ها در سیکوئل سرور مراجعه کنی ...مقالش تو وبلاگم هست اینم لینکش :
http://ahmdb.blog.ir/1392/05/11/option_in_properties_sqlserver2012_1
و در مورد تقویم شمسی باید برنامه نویسی بلد باشید که دیگه بحث پایگاه داده نیست به صورت پیشفرض میلادی هست که ایرانی ها با سی شارپ و... اینو به شمسی تبدیل می کنند...در واقع برنامه ای برای تقویم شمسی می نویسند ...یه سرچ بزن نحوه تقویم شمسی در سیکوئل سرور کلی سایت میاد که نمونه برنامشو می تونی از اونجا پیدا کنی...


2.
  فقط یک سوال دیگه هم بپرسم و تمام!
آیا کسی که قراره SQL Server DBA بشه نیاز داره  یکی از زبانهای برنامه نویسی دات نت مثل C# رو بدونه؟ اگه ندونه چقدر در کارش تاثیر داره؟

دیگه مثل اینکه باید به خدا توکل کنیم و بزنم تو کار ببینیم چه میشود! اگه فقط یک پایگاه داده و یک زبان برنامه نویسی انتخاب میکردن خیلی خوب بود. لامصب سه تا پایگاه داده و سه تا زبان قاطی پاتی نکنم خوبه :(
علت اینکه زیاد در مورد آداباس و دی بی2 میپرسیدم اینه که در آمریکا بر خلاف ایران چون استفاده از فناوری اطلاعات بسیار قدیمی هست، تکنولوژی های قدیمی کماکان در بعضی قسمتها هنوز وجود داره و به همان دلیل هزینه بر بودن یا صرفا عدم احساس نیاز باعث شده که کماکان نسبت به ارتقا اون اقدام نکنن. برای مثال در خود آمریکا هم اگه کسی در مورد زبان کوبول بپرسی همه میگن بابا این زبان دیگه مرده و ... اما اگه ویدیویی که برات ضمیمه کردم رو ببینی ممکنه حتی شما هم که در این مسائل فعالی از استفاده وسیع از زبان کوبول در آمریکا و حتی آمریکا شگفت زده بشی. نکته جالبش اینجاست که علیرغم این هم استفاده از اون در سیستمهای بانکی و تجاری و فروش بلیط بین المللی هواپیما و شرکتهای باربری کشتیرانی و حتی سیستم یکپارچه چراغهای راهنما در آمریکا، متخصص کوبول به شدت کم شده  بعلت فوت اونا یا بازنشستگی شون و برنامه نویسهای کوبول در اینجا نزدیک به سه برابر بیشتر از دیگر برنامه نویسها پول در میارن!! و جالبش اینه کماکان بازم کمبود هست و شرکتها در به در دنبالشون هستن.
منم فکر میکردم که نکنه این دی بی 2 هم یک زمانی اینجوری بشه و ما از آب گلالود ماهی بگیریم!!
البته این جور تخصصها روش خوبی برای مهاجرت به آمریکا هم هست که بیشتر هندی ها ازش اطلاع دارن و استفاده میکنن و بقیه ملل ازش بی اطلاع هستن.

ضمیمه
  

دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 59 ثانیه 




  • احمد تاج بخش

تحلیلی

نظرات  (۱)

احمد جان
ممنون از به اشتراک گذاری مکاتبه بسیار پر ثمرمون (البته پر ثمر برای من!)
خواستم فقط بگم که بعد از تحقیق فراوان تصمیم گرفتم که امنیت اطلاعات بخونم.
متاسفانه سن و سال من برای پیشرفت در زمینه دیتابیس کمی زیاده و این کار هم کاری زمانبر هست و از همان اول کارفرما انتظار بهره وری و تولید داره.
در عوض رشته امنیت اطلاعات رشته ای «میان رشته ای» مابین مدیریت و مهندسی هست و مهارتهای لازم برای اون مخصوصا در قسمت مدیریتی اون در کوتاه مدت قابل یادگیری هست.
البته کالج من کالجی بیشتر مدیریتی هست تا فنی و احتمالا همین باعث شده که به مباحث مدیریتی بیشتر از مباحث فنی اهمیت داده میشه.
در آمریکا مخصوصا در سازمانها و شرکتهای بزرگ مشاغل مدیریتی با مشاغل فنی تا حدی جدا هست. البته وقتی میگم مدیریتی منظورم پشت میز نشینی و دستور دادن نیست بلکه نفس کار هست.
برای مثال پرسنل مدیریت امنیت اطلاعات کارشون تحقیق و تهیه گزارش هست و ارسال به رده مدیریتی بالاتر. رده مدیریتی بالاتر امنیت با رده مهندسی بالاتر امیت صحبت و نتیجه گیری میکنن و کاری که باید انجام بشه به پرسنل مهندسی امنیت گفته میشه.
این دو بخش نمیتونن در کار هم دخالت کنن چون کارشون کاملا جدا هست. پرسنل مدیریتی به نوعی میشه گفت حق دسترسی به سخت افزار و نرم افزار رو تا حد زیادی ندارن و پرسنل فنی حق تحقیق و بررسی و صرفا کاری که گفته میشه رو انجام میدن.
البته خوب همین بروکراسی ها گاها منتج میشه به فجایعی که مشابهش همین تازگی در فروشگاههای زنجیره ای تارگت اتقاف افتاد و اطلاعات بالای صد میلیون آمریکایی از اسم و آدرس و شماره کردیت کارت به سرقت رفت.
بهرحال با این اوصاف و نیاز بسیار بالای جامعه اینجا به متخصصین امنیت اطلاعات و زودقابل دسترس بودن اهداف اون برای من دیگه تصمیمم اینجوری شد.
ایشالا تصمیم گرفتم که اگه بتونم دیتابیس مای اسکیوال و پی اچ پی رو هم بهمراه لینوکس سنتوس کامل یاد بگیریم.
پاسخ:
سلام علی جان...
آقا خیلی خوشحالم که هنوز به وبلاگم سر می زنید ....
خیلی خیلی خوشحالم که توانستید راه خود را انتخاب کنید ....
هر موقع توانستید به ما سر بزنید ما را از دلتنگی برهانید ....
انشاالله شاهد موفقیت روز افزون شما باشیم و بتوانیم از معلومات امنیت اطلاعاتی شما بهره مند بشیم.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی