Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

این وبلاگ مکانی است برای تبادل اطلاعات بین من و شما در حوزه مرتبط با پایگاه داده امیدوارم مورد رضایت دوستان واقع شود هرچند که با توجه به گسترش دانش بشری پرداختن به تمامی نیازها یک نگاه کاملا ایده آل است اما تمام سعی من در این است بتوانم کمکی هر چند کوچک به دوستان کرده باشم.

آخرین نظرات

نصب Oracle 11g R2 در ویندوز

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۴۶ ق.ظ

همانطور که می دانید نصب پایگاه داده اوراکل در وبندوز کار پیچیده ای نیست مهمترین قسمت های اوراکل مدیریت Instance ها هستش که به مرور آن را فرا می گیریم...من ابتدا Oracle 11g R1 داشتم به خاطر آموزش Oracle 11g R2 را از سایت P30download با حجم 2.120 گیگ دانلود کردم خوشبختانه مشکلی پیش نیامد....


                                                  oc


ایتدا یک توضیح مختصری قبل از نصب بدهم:


بهتر است از ویندوز سرور 2008 R2 یا سرور 2005 استفاده کنید چون بعضی از قابلیت های اوراکل فقط در ویندوز سرور اجرا می شود و بهتر 
ویندوز سرور خود را بر روی ماشین مجازی نصب کنید چون همانطور که می دانید اوراکل خیلی با فایل های سیستی کار می کند و این برای 
ویندوز خانگی شما مناسب نیست و از همه مهم تر بعد از مدتی اگر خواستید بانک خود را پاک کنید همانند سیکوئل به راحتی پاک نمی شود و
اگر بخواهید به زور پاک کنید ممکن است ویندوز یا هارد شما پاک شود پس ، از WmWare یا Virtual Box یا ... استفاده کنید که نگرانی از این بابت
نداشته باشید....

حافظه مورد نیاز برای نصب حدود 4 گیگ و اگر بیشتر باشد که چه بهتر....

حافظه رم حداقل 2 ....پروسسور 1گیگا هرتز کفایت می کند...همه اینها حداقل نیاز برای نصب اوراکل است....

همانطور که در عکس ها خواهید دید من با WmWare ویندوز سرور 2008 R2 را بالا آوردم سپس روی سرور اوراکل را نصب کردم...


1) فایل نصب را که داخل هارد یا DVD خود را دارید اجرا کنید سپس صفحه ای مانند زیر خواهید داشت که گزینه Setup در آن مشخص است

(خواهشمندم از خرید DVD هایی که 4 تا 5تا بانک اطلاعاتی را یکجا می فروشند خودداری کنید حداکثر 2 تا کنار هم نه چند تا)


                                       


2) روی گزینه Setup کلیک کرده و صفحه ای مانند روبه رو ظاهر می شود، منتظر باشید تا نرم افزار آماده نصب شود...


                                      


3) در قسمت Email ، آدرس الکترونیکی خود را وارد کنیدالبته اجباری در وارد کردن نیست ولی I Wish to...غیرفعال کنید...سپس دکمه Next را 
کلیک کنید....ممکن پیغامی مانند زیر ظاهر شود yes بزنید...


                                           


                                        


4 ) در پنجره زیر سه انتخاب وجود دارد :

  • نصب نرم افزار اوراکل و ایجاد بانک اطلاعاتی
  • نصب نرم افزار اوراکل 
  • بروزرسانی یک بانک اطلاعاتی موجود از نسخه قدیم به جدید
شما گزینه Install database software only...انتخاب کنید در قسمت های بعدی آموزش ساخت بانک اطلاعاتی را خواهم گقت.


                                       


5) در پنجره زیر گزینه Single instance database installation...را انتخاب کنید سپس دکمه Next را کلیک کنید.


                                      


6) در پنجره زیر زبان پیشفرض انگلیسی را پذیرفته و دکمه Next را کلیک کنید.


                                     


7) در پنجره زیر باید نسخه یا ویرایشی از بانک اطلاعاتی را که می خواهید نصب نمایید انتخاب کنید،گزینه Enterprise Edition را که شامل تمام 
ویژگی ها است را انتخاب کرده سپس دکمه Next را کلیک کنید.


                                     


8) در پنجره زیر مقدار Oracle Base و Software Location (منظور همان Oracle Home می باشد) را مشخص نموده و سپس دکمه Next را کلیک 
نمایید. در صورتی که قبلا متغییر های Oracle_Base و Oracle_Home را مقداردهی کرده باشیم ،این گزینه ها به صورت پیش فرض به مقادیر
این متغییر ها تنظیم خواهند شد.


                                       


9) سپس سیستم درخواست های شما را چک می کند در صورت خطا به شما گزارش می دهد.


                                   


10) سپس بر روی دکمه FInish کلیک کرده تا سیستم آماده نصب اوراکل شود....


                                     


11) پس از نصب پیغامی مبتنی بر اینکه پایگاه داده شما با موفقیت نصب شد نمایش داده می شود (در این عکس ، چون من قبلا اوراکل را نصب کرده بودم پیغام  مبنی بر اینکه پایگاه شما قبلا نصب شده است را داد)


                                


البته یک سری تنظیمان دیگه داره مثل تنظیمات پروکسی  و... که در صورت مشکل بگید تا راهنماییتان کنم.



  • احمد تاج بخش

Oracle

نظرات  (۱۷)

پست عالــــــــــــــــــــی است ...
دیدن درج تصویرِ مراحل کاری انگیزه ای خاصی به آدم میده ^_^
واقعا ممنون از همتتونـــــ ...


پاسخ:
نهایت لطفتان است...
ما برای شما دوستان برنامه ی ویژه ای داریم....(قلم چی) ....:D
در کل قرار است یک سناریو در حد وبلاگم طراحی شود که حمایت شما دوستان نوید بخش راه است....
  • فائزه فاضلی
  • راستی راستی یادم رفت بگم: بنده هم خیلی از شما ممنون و سپاسگزارم که همیشه به وبلاگ بنده سر میزنید
    پاسخ:
    خواهش...ما هم منتظریم مطالب شما به روز شود...
    با نظرات خویش ما را در پیشبرد وبلاگ یاری کنید...
  • میثم هوشمند
  • سلام
    لینک قسمت اول را ندیدم!
    مطلبش قدیمی هست؟
    به نظرم اگر لینک قسمت های قبلی را نیز آخر همین پست قرار بدید خیلی خوبه میشه
    متشکرم

    پاسخ:
    چشم حتما....
  • فائزه فاضلی
  • سلام آقای تاجبخش
    یه مشکلی برای یکی از دوستان پیش اومده به این صورت که که بانک اطلاعاتی اوراکل شون ارور اکسپایر پسورد میده وانگار متن ارور هم تنها همین اکسپایر پسورد هست شما می دونید ایراد از کجاست؟ منتظر پاسخ تون هستم
    با تشکر فراوان
    پاسخ:
    سلام...ارور اکسپایر در چند صورت رخ می دهد...1. در صورتی که بخواهیم کاربر به هنگام ارتباط خود با بانک اطلاعاتی رمز عبور خود را تغییر دهد2.و.... ابتدا یک توضیحی بدهید که چه زمانی این ارور رخ می دهد دتسترسی ایشون چیست و...می تونید برای ساخت یوزر جدید از دستور create user  اسفاده کنید که به صورت پیش فرض Account unlock است...وقتی یوزر جدید ساختید می تونید وضعیت یوزر قبلی را ببینید.
  • فائزه فاضلی
  • سلام
    این خطا در هنگام کار با برنامه ی اداره ی ثبت اتفاق می افتد. به این صورت که در هنگام دادن پسورد در رابط گرافیکی برنامه خطا بصورت ora28001-password expired ظاهر می شود.
    در قسمت دیگر برنامه پسورد را تغییر داده و خواسته مسیرها را در sqlplus معرفی کند که در انتهای خواندن مسیر ها نوشت user account is locked و.
    به برنامه اولیه که باید با پسورد وارد می شده برگشته که در هنگام معرفی کاربر ، حتی قبل از دادن پسورد دوباره با خطای اکسپایر مواجه شده است. در آخر خواستم بپرسم منظورتون از وضعیت خود را انلاک کند چیست؟
    پاسخ:
    پوزش فراوان به دلیل تاخیر زیاد در پاسخ دادن به پرسش شما
    به لینک زیر هم یه سر بزنید اگر پاسختان را نگرفتید حتما سوال فرمایید تا بررسی مجدد شود...
    الان متاسفانه ویرچئالی که اوراکلم روش نصب بود از کار افتاده است و به همبن دلیل خیلی از دستورات را  نمی تونم تست کنم و به شما نتیجه را بگم...
    http://www.dbas-oracle.com/2011/06/ora-28001-password-has-expired.html
    در مورد دستور انلاک کردن یوزر :
    با SYS یا SYSTEM لوگین شوید ؛
    sql>alter user <username> account unlock


  • فائزه فاضلی
  • خیلی لطف کردین
    بسیار ممنون ومتشکرم
     

    سلام و خسته نباشید
    قسمت اول این مطلب کجاست؟!
    میشه لینکس را بگذارید.
    ممنون میشم

    پاسخ:
    چشم...
    قسمت ها بر اساس موضوع کلی هست و قسمت اول موضوع مربوط میشه به معرفی مدرک OCA ...
    چون نصب اوراکل در لینوکس خیلی نکته داشت فعلا قرار ندادم اما 
    انشاالله تا آخر هفته نصب اوراکل در لینوکس را هم می گذارم...
    نحوه ایجاد بانک اطلاعاتی پس از نصب را توضیح دهید
    windows7 64bit
    پاسخ:

    سلام

    چشم...در اولین فرصت مطلبش را می نویسم یا لینکش را معرفی می کنم...

    سلام
    دوست عزیز من کارم نصفه و نیمه مونده آموزش ایجاد بانک اطلاعاتی پس از نصب اوراکل را قرار بدید.
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    چشم...
    واقعا مدتی است مشغله کاری فرصت نوشتن را نمی دهد اما قول می دهم در اسرع وقت آموزش ایجاد بانک اطلاعاتی اوراکل را قرار دهم...
    با تشکر از حسن نیت شما
    سلام. آقا من دیتا بیس رو با موفقیت نصب کردم اما موقعی که Database Control رو باز میکنم، تو صفحه مرورگرم با این پیغام مواجه میشم:
    Enterprise Manager is not able to connect to the database instance. The state of the components are listed below.
    لطفا راهنماییم کنین
    پاسخ:
    سلام...
    کانفیگ Listeners رو هم انجام دادید؟؟؟
    برای برقراری instance با پایگاه داده شما باید Listener ها رو کانفیگ کنید...
    بعد از نصب اراکل روی ویندوز 8.1 پیغام می دهد :set the environment variable to orcl یک بار دادم کسی تو my computer کلیک راست pro perties ،environment واسم توی value و variable یه چیرایی وارد کرد. از دوباره نصب کردم درست شد. الان نمی دونم
    پاسخ:
    سلام 
    ممنون به وبلاگم سر زدید...
    یکی از راه حل هایش در لینک زیر است:
    http://docs.oracle.com/database/121/NTDBI/network.htm#BHCEABAE
    (از آنجاییکه ایران تحریم است سایت اوراکل را باید با نرم افزار هایی که آیپی ایران را تغییر می دهند بازدید نمایید)
    اگر سوالی بود خوشحال میشوم پاسخگو باشم...
    سلام دوست عزیز خسته نباشید میگم خدمتتون بابت آموزش فوق العاده تون
    خیلی ممنون .
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    ممنون از لطف شما
     با سلام من اوراکل را روی  win 7 نصب کردم و مراحل ایجاد جدول و کوئری زدن رو با sqlplus انجام دادم . حالا با نرم افزار  oracle maestro اشنا شدم اما ارور های زیادی داره و نمیتونم باهاش به دیتابیسی که ساختم وصل بشم  میشه لطفا راهنماییم کنید . ورژن اوراکل من 11  64 بیتی هست
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    می تونید یه مقدار بیشتر از مشکلتون برام بگید تا بتونم راهنمایی بهتری انجام بدهم.
    ایمیل بنده جهت تماس:
    ahmadtaj001@gmail.com
    با سلام و خسته نباشید 

    آقای تاجبخش عزیز ازتون چند سوال داشتم و همچنین به مشاوره با شما نیاز داشتم . میخواستم اگر امکانش باشه با شما ایمیل بدم ولی متاسفانه ایمیل تونو ندارم و.ممنون میشم اگر ایمیل تونو به من بدید یا به من ایمیلی بدید تا امکان ارتباط با شمارو داشته باشم.
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    خوشحال می شوم شما را بتونم راهنمایی کنم
    ایمیل من:
    ahmadtaj001@gmail.com

    سلام انتهای نصب پیغامی میاد

    set the environment variable to orcl
    که بعد از ok کردن sql plus پسوردمو قبول نمی کنه ممن.ن از راهنماییتون
    سلام خسته نباشید
    من همون اول که میخوام نصب رو شروع کنم پیغام میده که java 1.3.1  رو نصب کنید ، دانلود کردم نصب هم کردم ولی بازم پیام میده
    با سلام خدمت شما دوست عزیز 
    می خواستم بدونم نمیشه اوراکل را در ویندوز ۱۰ نصب کرد چون همش هنگام نصب قسمتی که ازم پسورد می خواد من هرچیزی که وارد میکنم رو ارور میده
    راهی نداره که بشه از رد شد

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    اگر امکانش هست برای من اون قسمتی که این مشکل هست را عکس بگیرید ایمیل کنید.

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی