Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

مکانی برای دریافت اخبار ، مقالات و تجربیات من در حوزه مرتبط با پایگاه داده

Ahm(|Ahmad|) DataBase

این وبلاگ مکانی است برای تبادل اطلاعات بین من و شما در حوزه مرتبط با پایگاه داده امیدوارم مورد رضایت دوستان واقع شود هرچند که با توجه به گسترش دانش بشری پرداختن به تمامی نیازها یک نگاه کاملا ایده آل است اما تمام سعی من در این است بتوانم کمکی هر چند کوچک به دوستان کرده باشم.

آخرین نظرات

ایمیل های من و دوستم در آمریکا (قسمت اول)

يكشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۰۷ ب.ظ

هدف از انتشار این مطلب خلاصه دنیای بانک های اطلاعاتی و بازار کارشون هست .قبل از انتشار این ایمیل ها که قاعدتا شخصی می باشد اجازهای لازم رو از دوستم گرفتم که شاید راضی به انتشار حرف هایش نباشد اما مشکلی نبود....((من عینا متن رو آوردم اگر اشکالی  بود معذرت می خواهم چون می خواستم امانت داری هر دو طرف حفظ شود و خللی در محتوا نکرده باشم))

این مطلب در 3 پست جداگانه نوشته شده است و نکات جالب دارد....

بیشتر تجربیات شخصی خودم رو بیان کردم ....

((راهنمایی : عدد یک1 یعنی بنده و عدد دو2 یعنی دوستم))

امید وارم مورد رضایت دوستان واقع شود.

با تشکر


  



1:
خب اول یه توضیحاتی در خصوص خودتان بدهید که چقدر با پایگاه داده آشنایی دارید ؟
آیا پایگاه داده را هدف اصلی خود قرار داده اید؟
در کدام شاخه از پایگاه داده علاقمندید ادامه دهید؟
Design Or Admin Or BI & WH ,...
Oracle Or SQL Server Or DB2 ,....
آیا قصد برگشت به ایران را دارید یا کاملا مقیم آمریکا هستید؟
در کدام قسمتش راهنماییتان کنم ؟

2:
عرضم به خدمتتت که البته من 36 سالمه و ایران حدود 15 سال تو کار کامپیوتر بودم. بیشتر پشتیبانی سخت افزار و شبکه، در همان حد معمولی. تا حالا یک خط هم در عمرم کد ننوشتم و اصلا هم فکر نمیکنم که زیاد ا هل برنامه نویسی باشم.
سه سالی هست که در آمریکا زندگی میکنم و الان سال دوم رشته کامپیوتر هستم در یک کالج، باز معمولی! یعنی زیاد اهل گیر دادن نیستن.
فعلا رشته ام مدیریت شبکه هست تا کاردانی بگیرم ولی واقعیتش چون زیاد کیفیت آموزشیش خوب نیست چیز زیادی هم یاد نگرفتم.
در نظر دارم که برای لیسانس همینجا در رشته امنیت اطلاعات یا مدیریت پایگاه داده درس بخونم. واقعیتش باز بعید میدونم چیز زیادی درس بدن و همش بسته به خود آدمه که بره دنبالش و یاد بگیره و اینجا بیشتر بحث مدرک گرفتنه.
تحقیق کردم دیدم رشته امنیت اطلاعاتش زیاد جالب نیست و همش تئوری هست و یاد گرفتن قوانین ایزو و ازین برنامه ها. آینده آی تی در آمریکا در رشته پایگاه داده و همینطور شبکه هست و حجم استفاده ای که از دیتا و شبکه میشه در این کشور واقعا باور نکردنی هست و چیزی هم نیست که راحت اوت سورسش کنن به هند و چین و ... یعنی اشتغال ایجاد خواهد شد.
فقط مسئله اینه که اصلا اطلاعی از کیفیت کار DBAها ندارم و نمیدونم چقدر بحث برنامه نویسی و کد نویسی در کارشون هست.
فکر نکنم با این سنم اصلا حالش رو داشته باشم که برم دنبال اوراکل یا دی بی 2 چون کار اونا خیلی سخته و اصلا طرف ما مراکز آموزشش نیست و احتمالا به همان سی کیو ال سرور بسنده کنم. از طرفی هم میبینم که دیتابیس منیجمنت های نو سی کیو ال مثل هادوپ و اینجور چیزها داره مد روز میشه در دنیا و کلا سر درگم هستم.
از آنطرف هم میبینم که شما در مورد استفاده از دی بی  2 و آداباس در ایران مینویسی و با خودم میگم اگه ایران این چیزها استفاده بشه من اینجا کاملا احمقانه هست که برم سراغ چیزی مثل سی کیو ال سرور.
اصلا نمیدونم از صفر یکی شروع کنه چقدر طول میکشه در اینها به حدی برسه که بتونه شغل قبول کنه در این زمینه.
بعید میدونم که بخوام برگردم ایران چون اینجا ازدواج کردم و دیگه خونه زندگی و اینا اما خوب این مسائل رو در نظر گرفتن هم خوبه.

1:
اول یه توضیحی در خصوص پایگاه داده ها بدهم :
در ایران بیشترین پایگاه داده ای که استفاده می شود سیکوئل سرور است چون اینجا زیاد از لایسنس استفاده نمی کنند و خود ماکروسافت نیز زیاد هم گیر نداده اما برای استفادهه از اوراکل و دی بی 2 و آداباس حتما باید لایسنس داشته باشی.
سیکوئل سرور در سرتاسر دنیا  از پایگاه دادهای خیلی پر طرفدار است چون نیاز زیادی به دانش کامنت نیست .(در اصل طرفداران ویندوز زیاد هستند)
در مورد دی بی 2 که محصول شرکت آی بی ام است و این شرکت یکی از بزرگترین انتشارات دنیاست و از نظر کتاب هیچ وقت گیر نمی کنید اما این پایگاه داده هم از نظر کارکرد تقریبا شبیه اوراکل است.
آداباس خوبه اما به خاطر سختگریاش زیاد طرفدار ندارد و یاد گرفتنش خیلی سخت است.
اوراکل هم خودت اشاره کردی بهترین پایگاه داده دنیاست و نیاز به پروژه 3 یا 4 ساله داره که یادش بگیری البته بیشتر محیط اوراکل کامنت است که فکر کنم زیاد با روحیات شما سازگار نیست.

یک مثال برات بزنم:
شما می روید یک نمایندگی ماشین می خواهید ماشین یخرید نماینده از شما آپشن های محصول را می گیره و سفارش شما را ثبت می کند .از نظر فروشنده شما حق نداری در مورد موتورش نظر بدهید و حتی در مورد شاسی و ... همچی به صورت دیفالت روش هست این رویه یعنی سیکوئل سرور .
اما در موارد بقیه شما می روید داخل کارخانه خودت تمام جزییات را سر هم می کنی و یک محصول می سازی و این هنر خود شما چقدر توانایی در مورد ساخت این محصول به خرج دهید .

اول توصیه من برای شما ، سرمایگذاری در انبار داده ای یا
Warehouse Or BI
بعد ادمین سیکوئل سرور چون به قول شما دنیا دارد به سمت حجم عظیمی از داده ها می رود و نیازمند این نوع متخصص ها است که دادهای بزرگ را تجمیع کنند و گزارش های خودشان را استخراج کنند.
پیشنیاز ادمین یا طرح انبار داده ای شدن نیازمند دانش طراحی است تا شما با مفاهیم اولیه آشنا باشید انواع پرسیجرها و روال ها و فانشین ها و...نیاز زیادی به برنامه نویسی نیست در اصل شما دارید زبان برنامه نویسی سیکوئل را یاد می گیرد که زیاد پیچیدگی ندارد و برای یک مدت کارکرد شما فکر کنم مفید باشد که در آینده خواستید در یکی از دو پیشنهاد بالا ادامه دهید درگیر مسائل ریزی مثل روال ها نشوید.توصیه خود ماکروسافت هم همینه چون تا انواع جداول و ایندکس گذاری ها را ندونید نمی توانید ادمین موفقی باشید

  در مورد پایگاه داده ای غیر رابطه ای اینطور بگم زیاد کاربرد عمومی ندارد و بیشتر برای پایگاه داد هایی خیلی خاص مثل گوگل است.
اورکل هم داره در داخل خودش ابزار هایی دارد که می توانید بانک های اطلاعاتی غیر رابط های بسازید.
یکی از بهترین پایگاه دادهای غیر رابطه ای منگو هست که توضیح مختصری در وبلاگم دادم..
در کل خودم من یک پروژه چند ساله دارم که از ادمین رو به انبار داده ای بیارم و پس از آن به خاطر اینکه اوراکل نیازمند دانش قوی پایه هست رو به اوراکل بیاورم.
البته زیاد وارد بحث ادمین نشدم چون گستردگیش زیاده حالا اگر بحث خاصی در ادمین دارید بپرسید یا در حد خلاصه کارهای یک ادمین را شرح بدم.

2:
  چیزهای زیادی یاد گرفتم... با این اوصاف بعید میدونم حال و حوصله من به اوراکل قد بدهد!!
آداباس هم که زیاد کاربردی نیست به نسبت بقیه. حتی خود دی بی 2 هم به نسبت سی کیو ال سرور و اوراکل بازار بزرگی نداره. حالا سوال من اینه که پس چرا دی بی 2 و آداباس هنوز وجود دارن!!
وقتی پیدا کردن متخصص این دو پایگاه داده اینقدر سخت و یادگرفتنش هم وقت گیر هست چرا باید شرکتها سی کیو ال سرور رو ول کنن برن از این دو تا استفاده کنن؟؟؟ حالا خارج از ایران هیچ، گیرم به اندازه نیاز پرسنل هم پیدا بکنن، داخل ایران چی؟
چرا داخل ایران از این پایگاه داده ها استفاده میکنن؟
سوال دوم اینکه فرق کاربرد بین سی کیو ال سرور و اوراکل در چیه؟ یعنی چی میشه که یک شرکتی چه در ایران چه در خارج از ایران نهایتا از بین این دو یکی رو انتخاب میکنه؟
سوال سوم اینکه، شما خودتون آینده دی بی 2 رو چطور میبینید؟ و چرا؟ آیا دی بی تو هم مثل اوراکل بیشتر کامند هست و نیاز به وقت و هزینه چند ساله برای یادگیریش داره؟

مورد دیگه اینکه در دوره دوساله کاردانی به کارشناسی اگه گرایش پایگاه داده رو بردارم، نهایتا سه تا درس داریم که مستقیما به پایگاه داده ربط داره و بقیه دروس بیشتر تئوری مدیریتی هست. یعنی نوع رشته اینجوریه دیگه. مهندسی کامپیوتر نیست.
این سه درس»
- اوراکل و جاوا
- مای سی کیو ال سرورو و پی اچ پی
- سی کیو ال سرور و دات نت
هست. خداییش از الان یک جورهایی استرس دارم که نتونم سه تا پایگاه داده و زبان برنامه نویسی اونا رو با هم حتی در همین حد مبتدی یاد بگیرم و حسابی قاطی شون بکنم و خلاصه بد بشه. مخصوصا منی که اگه بخوام در این زمینه فعالیت کنم، در نظر ندارم که بیش از یک پایگاه داده رابطه ای (سی کیو ال سرور) و یک پایگاه داده غیر رابطه ای (این یکی آنهم در حد ابتدایی فقط جهت خالی نبودن عریضه!) رو یاد بگیرم و روش فوکوس کنم.

اصلا نمیدونم که این زبانهای برنامه نویسی که کنار اینا براتون نوشتم (احتمالا هم باید بگم زبان اسکریپت نویسی) دانستنشون برای یک DBA که قصد نداره Developer بشه لازمه یا نه؟ دوست مسنی دارم که سالهاست میگه بصورت ابتدایی در اداره شون از سیستم پایگاه داده S400 فکر کنم استفاده میکنه و اندازه یک دهم من هم سواد آی تی نداره. چه برسد به دانستن زبان برنامه نویسی.
 حالا برای انبارداری دیتا دانستن این موارد یا موارد دیگری نیاز هست، شما لطف کنین منو راهنمایی بفرمایید. چون دقیقا نمیدونم فرق دی بی ا و انباردار داده چیه و چه مهارتهایی باید داشته باشن.

احتمالا الان فکر کنید که چه آدم راحت طلب یا تنبلی هستم!! ولی واقعیتش اینطور نیست. این برای بار سوم هست که در عمرم به دانشگاه میرم و این دفعه هم نمیخوام مثل دو دفعه قبل مجبور بشم به دلایل مختلف موجه یا غیر موجه در درس شکست بخورم!! و میخوام با قدرت در یک زمینه خاص درسم رو تموم کنم. یک جورایی به قول معروف علافی دیگه بسه!!

واقعا از وقتی که برای من گذاشتین تشکر میکنم. میدونم که تایپ این همه مطلبی که برای من نوشتین وقت و انرژی زیادی میبره. البته منم دست کمی از شما ندارم و در انجمن مهاجرسرا mohajersara و couchsurfing گروه ایران سالهاست که فعالم!! یک جوری از یک دست دادیم و با دستی دیگه از جایی دیگه پس میگیریم :)


*** یک سوال تا حدی بی ربط! این زبان فارسی و حروف مختلف ک فارسی و عربی یا ی فارسی و عربی که با هم فرق دارند رو تو پایگاه داده چطور مشکلش رو حل میکنن؟؟؟ تاریخ شمسی رو چطور؟ چون یکی بخواد کلمه ای که مثلا با ک عربی هست رو با ک فارسی جستجو کنه طبیعتا باید جوابی نگیره؟


  • احمد تاج بخش

تحلیلی

نظرات  (۳)

  • زینب جهان بخش
  • با سلام و خسته نباشید
    بسیار عالی.
    انتشار این تیپ سوال ها و جواب ها که یک فرد برای کسب اطلاعات و یک فرد برای ارائه اطلاعات وجود دارد،بسیار مفید هستند.زیرا برای نفر سوم (خواننده وبلاگ) تا حد زیادی سوال بی جواب باقی نخواهند ماند.
    موفق باشید.
    پاسخ:
    سلام....
    ممنونم....
    قسمت دومش خیلی جالبه و قسمت سومش بحث تجربه مطرح می شود...
    امیدوارم مورد رضایت شما دوستان واقع شود....
    تشکر
    موید باشید.
  • میثم هوشمند
  • بسیار جالب بود
    البته ناقص هست ؛ یا منتشر نشده یا اینکه هنوز سوال و جواب ادامه دارد
    جواب سوال آخرشون که درد ما developer هاست ! آخ گفتند!
    البته راه حلش ساده هست
    من فکر میکنم این دوستمان با سایت دات نت تیپز بتونند نیاز خودشان را در بخش آموزشی تا میزان قابل توجهی  و البته در کنار بلاگ شما؛ رفع بکنند

    ممنونم از شما آقای تاجبخش که تجربیات خود را برای دیگران منتشر می کنید
    این کار اجر دارد
    موفق باشی
    پاسخ:
    سلام و خسته نباشید...
    بله این تازه قسمت اولش هست 2 قسمت دیگه باقی مانده....
    امیدوارم مورد رضایت شما دوستان واقع شود....
    سه شنبه شب قسمت دوم می رود برای انتشار
    تشکر
    موید باشید

    سلام آقای تاج بخش
    من بدنبال زبان دیتالوگ هستم از شما میخواهم کمکم کنید تا این زبان پرس و جو را پیدا کنم؟
    با تشکر از شما 
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    پاسخ رو براتون ایمیل کردم
    موفق و سربلند باشید

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی